HeartMath methode “Veerkracht voor Leerkracht”
Drukte, stress en daardoor te weinig tijd is de dagelijkse praktijk van veel leerkrachten en leerlingen. De HeartMath methode helpt je om rust en passie terug te brengen in je werk. Simpel, effectief en oplossingsgericht. Deze methode is gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek en maakt gebruik van de EmWave Pro biofeedback apparatuur.
Uit alle onderzoeken blijkt de werkdruk binnen het onderwijs steeds zorgelijker vormen aan te nemen. Niet alleen leerkrachten en bestuurders staan onder druk maar ook leerlingen en studenten.
Problemen die ontstaan:
- – Time management
- – Vermoeidheid en energie tekort
- – Stress gerelateerde klachten
- – Frustraties
- – Verminderde prestaties
- – Verminderd werkplezier
Wij hebben een simpele aanpak om dit op te lossen. We verminderen de impact van stressfactoren, door zelfregie over interne stress reacties. Dit geeft vele voordelen en tevreden klanten. Voor leerkrachten binnen het PO/VO en HBO/WO zijn er ‘Veerkracht voor Leerkracht’ trainingen. Zie hier bijvoorbeeld de flyer van stichting Tabijn uit Heemskerk, die de training aan haar leerkrachten van 26 basisscholen aanbiedt. Deze stress reductie programma’s maken deel uit van de toolbox duurzame inzetbaarheid van het min. SZW.
Binnen het Achmea Livvit pakket, dat collectief voor alle HBO-instellingen in Nederland is ingekocht, worden onze individuele- en veerkracht groepstrainingen vergoed. Bekijk hier het Jaarverslag HeartMath trajecten voor Achmea in 2013 of de resultaten je aanspreken.
Uitval van leerkrachten is een grote kosten post binnen het onderwijs. Of de school nu zelfrisico dragend is of aangesloten bij het vervangingsfonds. Onze Veerkracht training zijn uitermate geschikt om onnodige kosten te voorkomen. Kijk hier voor de resultaten van een groepstraining binnen het primair onderwijs.
Kijk hier voor onze referenties en interessante links.
Voor leerlingen en studenten zijn er groepstraining programma’s voor alle leeftijdscategorieën.:
1) Early Heartsmarts voor peuters en kleuters en Heartsmarts voor groepen 4 t.m. 8 als vormen van sociaal emotioneel leren (SEL), die geïntegreerd met intellectueel leren worden aangeboden. Een evenwichtig sociaal emotioneel klimaat in de klas staat aan de basis van effectief opbrengst gericht werken.
2) Green Dot en TestEdge programma’s voor tieners voor succesvol leren, leven en testen maken.
3) Zelfregulatie trainingen stress en time management voor studenten op basis van ‘The College De-Stress Handbook’.
Richard Davidson, neuroscientist, pleit ervoor dat blijheid en welbevinden basisvaardigheden zijn die op school met ‘mindfulness’ en ‘heartfulness’ aandacht zouden moeten krijgen. De (Early) HeartSmarts programma’s bieden een gestructureerde aanpak.
Mindfulness en Heartfulness zijn onlosmakend verbonden voor het beste resultaat.